Cíle kurzu

Principy biblioterapie lze použít na každou věkovou skupinu lidí bez rozdílů vzdělání a pohlaví. Lze ji využít pro seniory, týrané či opuštěné děti, pacienty v nemocnicích či jiných léčebných zařízeních nebo v psychiatrické péči, oběti domácího násilí, závislé, nezaměstnané, vězně, lidi nucené opustit svou vlast a žít v cizí zemi.

Časový harmonogram

PONDĚLÍ 16.30 - 18.00 hod.

Zahájení: 3. února 2025

1× týdně 2 hodiny

Délka trvání kurzu: 12 týdnů

Výše poplatku

1.000,- Kč / semestr / důchodový věk

1.250,- Kč / semestr / věk 50+

Slezská univerzita jako člen Asociace Univerzit třetího věku nabízí a provozuje vzdělávací aktivity určené občanům v důchodovém věku. Při nedosažení hranice důchodového věku se cena navyšuje.

Místo konání

Učebna Slezské univerzity - bude upřesněno, Opava


Klíčová slova

biblioterapie, bibliopedagogika, knihovnictví, relaxace, kniha, četba, expresivní terapie, speciální pedagogika


Pro koho je kurz určen

Kurz je určen pro každého, kdo splňuje podmínku studia v programu Univerzity třetího věku; chce získat větší sebedůvěru a nebojí se aktivně pracovat na zlepšení své paměti. Je určen zájemcům o seznámení se a využití biblioterapie pro terapeutické a edukativní aktivity prostřednictvím četby knih.

Podmínky přijetí

Podání přihlášky od 20.11.2024 elektronicky prostřednictvím zeleného tlačítka.

Zaplacení poplatku za semestr ve lhůtě stanovené obchodním centrem.

Důchodový věk: 1.000,- Kč/akademický rok.

Věk 50+: 1.250,- Kč/akademický rok.

Podmínky absolvování

Minimálně 60% účast na přednáškách.

Obsah kurzu

Kurz přináší základní náhled do biblioterapie. Každá lekce obsahuje v první části teorii a ve druhé pak praktické vyzkoušení biblioterapie. Posluchači  kurzu pracují individuálně anebo společně. 

Osnova přednášek:

1. Člověk a kniha v dialogu - úvod do problematiky biblioterapie

  1.1. Historický vývoj, metody a formy v biblioterapii

  1.2. Terminologie v biblioterapii

  1.3. Typy biblioterapie (klinická, institucionální, zájmová, vývojová)

  1.4. Dílčí metody biblioterapie (hagioterapie, imagoterapie, poetoterapie, pohádkoterapie, arteterapie)

2. Biblioterapie

  2.1. Vznik a vývoj knihy

  2.2. Knižní kultura

  2.3. Problematika čtenářské gramotnosti v průběhu vývoje člověka

  2.4. Vývoj biblioterapie v ČR

  2.5. Vhodný výběr a příprava knihy pro biblioterapii

  2.6. Podmínky pro praktikování biblioterapie

3. Biblioterapie jako metoda sociální práce

  3.1. Kniha v sociální práci

4. Základní teorie a koncepty vysvětlující pozitivní efekt knihy na člověka

5. Indikace a kontraindikace biblioterapie

6. Působení a vliv biblioterapie v obecné rovině

  6.1. Biblioterapie u dětí

  6.2. Biblioterapie u dospělých

  6.3. Biblioterapie u seniorů

7. Možnosti využití biblioterapie u jedinců se specifickými potřebami

8. Biblioterapie ve zdravotnickém zařízení

9. Biblioterapie v psychologii a psychiatrii

10. Biblioterapie v domovech pro seniory - příklady dobré praxe

11. Biblioterapie v denních stacionářích pro osoby se zdravotním postižením - příklady dobré praxe

12. Biblioterapie v paměťových institucích (muzeum, knihovny) - příklady dobré praxe

Co se naučíme

Absolvent získá základní teoretické poznatky o biblioterapii a schopnost následné aplikace do praktického života při zvládání stresu, v náročných životních situacích...

Biblioterapie také přispívá k rozvinutí čtenářské gramotnosti, komunikačních dovedností a k rozvinutí sociálních vazeb, podněcuje lásku k literatuře a příznivě působí na rozvoj kognitivních funkcí člověka.

Literatura

Doporučená literatura:

Vášová, Lidmila a Černá, Milena: Bibliopedagogika, 2. vydání Praha: SPN, 1989

Borecka, Irena: Biblioterapia - Teoria i praktyka, Varšava: Poradnik, 2001 (polsky)

Handlová, Olga: Využití biblioterapie v zátěžových situacích. Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2006. Vedoucí práce Mgr. Petr Škyřík

Sylabus

Sylabus LS 2024/2025