Principy biblioterapie lze použít na každou věkovou skupinu lidí bez rozdílů vzdělání a pohlaví. Lze ji využít pro seniory, týrané či opuštěné děti, pacienty v nemocnicích či jiných léčebných zařízeních nebo v psychiatrické péči, oběti domácího násilí, závislé, nezaměstnané, vězně, lidi nucené opustit svou vlast a žít v cizí zemi.
PONDĚLÍ 16.30 - 18.00 hod.
Zahájení: 3. února 2025
1× týdně 2 hodiny
Délka trvání kurzu: 12 týdnů
1.000,- Kč / semestr / důchodový věk
1.250,- Kč / semestr / věk 50+
Slezská univerzita jako člen Asociace Univerzit třetího věku nabízí a provozuje vzdělávací aktivity určené občanům v důchodovém věku. Při nedosažení hranice důchodového věku se cena navyšuje.
Učebna Slezské univerzity - bude upřesněno, Opava
biblioterapie, bibliopedagogika, knihovnictví, relaxace, kniha, četba, expresivní terapie, speciální pedagogika
Kurz je určen pro každého, kdo splňuje podmínku studia v programu Univerzity třetího věku; chce získat větší sebedůvěru a nebojí se aktivně pracovat na zlepšení své paměti. Je určen zájemcům o seznámení se a využití biblioterapie pro terapeutické a edukativní aktivity prostřednictvím četby knih.
Podání přihlášky od 20.11.2024 elektronicky prostřednictvím zeleného tlačítka.
Zaplacení poplatku za semestr ve lhůtě stanovené obchodním centrem.
Důchodový věk: 1.000,- Kč/akademický rok.
Věk 50+: 1.250,- Kč/akademický rok.
Kurz přináší základní náhled do biblioterapie. Každá lekce obsahuje v první části teorii a ve druhé pak praktické vyzkoušení biblioterapie. Posluchači kurzu pracují individuálně anebo společně.
Osnova přednášek:
1. Člověk a kniha v dialogu - úvod do problematiky biblioterapie
1.1. Historický vývoj, metody a formy v biblioterapii
1.2. Terminologie v biblioterapii
1.3. Typy biblioterapie (klinická, institucionální, zájmová, vývojová)
1.4. Dílčí metody biblioterapie (hagioterapie, imagoterapie, poetoterapie, pohádkoterapie, arteterapie)
2. Biblioterapie
2.1. Vznik a vývoj knihy
2.2. Knižní kultura
2.3. Problematika čtenářské gramotnosti v průběhu vývoje člověka
2.4. Vývoj biblioterapie v ČR
2.5. Vhodný výběr a příprava knihy pro biblioterapii
2.6. Podmínky pro praktikování biblioterapie
3. Biblioterapie jako metoda sociální práce
3.1. Kniha v sociální práci
4. Základní teorie a koncepty vysvětlující pozitivní efekt knihy na člověka
5. Indikace a kontraindikace biblioterapie
6. Působení a vliv biblioterapie v obecné rovině
6.1. Biblioterapie u dětí
6.2. Biblioterapie u dospělých
6.3. Biblioterapie u seniorů
7. Možnosti využití biblioterapie u jedinců se specifickými potřebami
8. Biblioterapie ve zdravotnickém zařízení
9. Biblioterapie v psychologii a psychiatrii
10. Biblioterapie v domovech pro seniory - příklady dobré praxe
11. Biblioterapie v denních stacionářích pro osoby se zdravotním postižením - příklady dobré praxe
12. Biblioterapie v paměťových institucích (muzeum, knihovny) - příklady dobré praxe
Absolvent získá základní teoretické poznatky o biblioterapii a schopnost následné aplikace do praktického života při zvládání stresu, v náročných životních situacích...
Biblioterapie také přispívá k rozvinutí čtenářské gramotnosti, komunikačních dovedností a k rozvinutí sociálních vazeb, podněcuje lásku k literatuře a příznivě působí na rozvoj kognitivních funkcí člověka.
Doporučená literatura:
Vášová, Lidmila a Černá, Milena: Bibliopedagogika, 2. vydání Praha: SPN, 1989
Borecka, Irena: Biblioterapia - Teoria i praktyka, Varšava: Poradnik, 2001 (polsky)
Handlová, Olga: Využití biblioterapie v zátěžových situacích. Diplomová práce, Masarykova univerzita, 2006. Vedoucí práce Mgr. Petr Škyřík