Minimální počet studentů
13
Maximální počet studentů
30

Místo konáníOpava


Rektorát SU - Na Rybníčku 626/1, Opava
R1

Další informace

Nákup kurzu od01.05.2025
Nákup kurzu do07.09.2025
Výuka od20.09.2025
Výuka do20.12.2026
Splatnost do30.06.2025

Informace k platbě
Informace o provedené úhradě musí být k dispozici nejpozději v den zahájení kurzu. V případě, že nebude splněna podmínka zahájení kurzu s ohledem na minimum účastníků, bude Vám poplatek vrácen na účet, ze kterého byla platba provedena.

Celý název kurzu

Studium pedagogiky pro učitele odborných předmětů střední školy, pro učitele praktického vyučování střední školy, pro učitele odborného výcviku střední školy, pro učitele uměleckých odborných předmětů v základní umělecké škole, střední škole a konzervatoři a pro učitele jazykové školy s právem státní jazykové zkoušky

Obsah výše uvedeného vzdělávacího programu vychází z podmínek a požadavků stanovených v § 22 odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků, ve znění pozdějších předpisů.

Cíle kurzu

Cílem kurzu je poskytnout cílové skupině znalosti základních pedagogických, didaktických a psychologických principů pedagogické práce, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogických pracovníků.

Číslo akreditace: MSMT- 17119/2024-6-132 do 5. 2. 2028.

Časový harmonogram

Zahájení kurzu 20. září 2025

Hodinová dotace: 132 vyučovacích hodin celkem ve třech semestrech

  • 120 vyučovacích hodin přímé výuky.
  • 12 hodin průběžné pedagogické praxe ve školách (formou 4 náslechových hodin a 6 hodin přímé výuky a 2 hodin pedagogické reflexe)

Termín konání:

  • vždy 1 x za 14 dní 8 vyučovacích hodin v rámci jednoho dne (sobota)
  • pedagogická praxe dle potřeb posluchače a časových možností školského zařízení

Výše poplatku

16.500,- Kč/ celý kurz (absolventi Slezské univerzity mohou uplatnit nárok na slevu)

Místo konání

Učebna bude upřesněna

Budova Rektorátu SU - Na Rybníčku 626/1, 746 01 Opava

(vybavená PC a dataprojektorem)

Klíčová slova

pedagogika, pedagogický pracovník, vzdělávání, didaktika, výchova a výchovný proces, psychologie, sociální učení, sociální interakce, proces učení

Kontakt

Vendula Gronkowiecová

Slezská univerzita v Opavě
Centrum celoživotního vzdělávání
Na Rybníčku 626/1
746 01 Opava
Tel.: 553 684 828
vendula.gronkowiecova@slu.cz

Pro koho je kurz určen

V souladu s § 22, odst. 1 písm. b) zákona č. 563/2004 Sb., § 1 odst. 1 písm. b) vyhlášky č. 317/2005 Sb. a Standardů pro udělování akreditací DVPP je kurz určen pro všechny zájemce, kteří chtějí vykonávat povolání učitele:

  • odborných předmětů středních škol;
  • praktického vyučování a odborných praxí vyšších odborných škol;
  • uměleckých odborných předmětů v základních uměleckých školách, středních odborných školách a konzervatořích;
  • jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky.

Podmínky pro přijetí

Absolvent vysokoškolského studia neučitelského zaměření, který působí nebo bude působit jako učitel na středních školách v oblastech: Ekonomické obory, Filologie, Informatika, Zdravotnické obory, Gastronomické obory a obory Veřejné správy a sociální politiky.

Podání elektronické přihlášky

Zaplacení poplatku do termínu splatnosti - 31.7.2025.

Doložení kopie vysokoškolského diplomu.

Pozn.: Během podání přihlášky do kurzu je nutné nahrát kopii vysokoškolského diplomu ve formátu JPEG nebo PDF. Úředně ověřenou kopii diplomu posluchač předá až v průběhu prvního vyučovacího bloku.

Podmínky pro absolvování

Jednotlivé předměty budou ukončeny zápočtem, případně zkouškou.

Splnění 75% docházky v jednotlivých předmětech.

Úspěšné vykonání odborné praxe (s docházkou 100%), doloženo Deníkem a Hodnocením pedagogické praxe s podpisem pracovníka zařízení výkonu praxe.

Vytvoření písemné závěrečné práce.

Studium bude ukončeno komisionální závěrečnou zkouškou, složenou z:

  • obhajoby písemné závěrečné práce;
  • ústní zkoušky z pedagogiky, psychologie a didaktiky odborných předmětů.
Po splnění veškerých podmínek získáte Osvědčení o absolvování kurzu celoživotního vzdělávání.

Obsah kurzu

1. vzdělávací modul v rozsahu 60 hodin s tématy:

  • Obecná pedagogika - 20 hodin;
  • Základy didaktiky všeobecných a odborných předmětů - 15 hodin;
  • Teorie výchovy - 13 hodin;
  • Základy sociální pedagogiky - 12 hodin.

2. vzdělávací modul v rozsahu 60 hodin s tématy:

  • Vybraná témata z obecné psychologie, psychologie osobnosti a vývojové psychologie - 20 hodin;
  • Vybraná témata z pedagogické psychologie - 20 hodin;
  • Sociální interakce ve škole a sociálně psychologické profesní dovednosti pedagoga - 20 hodin.

3. reflektovaná odborná praxe:

  • Náslechy - 4 hodiny
  • Přímá výuka - 6 hodin
  • Reflexe - 2 hodiny

Co se naučím

Absolvent získá následující nezbytné kompetence:

  • psychologické, které mu umožní chápat a lépe přistupovat k individualitě každého žáka;
  • pedagogicko-didaktické, které mu umožní transformovat vědecké poznatky do pedagogické praxe;
  • komunikativní, řídící, poradenské, konzultativní, reflexe vlastní pedagogické činnosti a jiné.

Literatura

ČECHOVÁ, B. et al. Nápadník pro rozvoj klíčových kompetencí ve výuce. Praha: www.scio. cz, s.r.o., 2006. ISBN 80-86910-53-9.
JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. 5. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2010. ISBN 978-80-7435-083-2.
KALHOUS, Z, OBST, O., et al. Školní didaktika. 2. vyd. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.
KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy obecné psychologie. Distanční studijní opora. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2012. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz/.
KOTRBA, T., LACINA, L. Praktické využití aktivizačních metod ve výuce. Brno: Společnost pro odbornou literaturu, 2007. ISBN 978-80-87029. KOUKOLA, B. Sociální psychologie. Distanční studijní opora. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2011. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz.
MAREŠ, J. Pedagogická psychologie. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0174-8.
QUISOVÁ, S. Sociální komunikace v pomáhajících profesích. Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2009. ISBN 978-80-7248-551-2.
QUISOVÁ, S. Sociální psychologie – semináře a cvičení. Distanční studijní opora. [online] Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, 2011. Dostupné z: http://elearning.fvp.slu.cz.
VALEČKOVÁ, H. Základy psychologie osobnosti (studijní opora). Opava: Slezská univerzita v Opavě, Fakulta veřejných politik v Opavě, Ústav pedagogických a psychologických věd, 2011. ISBN 978-80-7248-667-0.
VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. 2., dopl. a přeprac. vyd. Praha: Karolinum, 2012. ISBN 978-80-246-2153-1.

Materiály