Obsah kurzu
Škola, školní práce a role asistenta pedagoga (23 vyučovacích hodin)
– Škola jako systém (včetně organizace školního roku), základní
pedagogické a speciálně pedagogické pojmy, speciální vzdělávací
potřeby.
– Práva a povinnosti asistenta pedagoga, jeho odpovědnost, spolupráce s pedagogem a pedagogickým sborem.
– Základní orientace ve struktuře vzdělávacích programů.
– Úvod do systému hodnocení žákovské práce a chování žáka.
– Základy didaktické a výchovné činnosti.
– Podpora kooperace mezi žáky a vytváření inkluzivního prostředí
třídy.
Podpora žáka (28 vyučovacích hodin)
– Orientace v požadavcích školy na žáka (MŠ, ZŠ, SŠ).
– Základy psychohygieny učení.
– Základní techniky cíleného pozorování zaměřeného na potřeby žáka a základní techniky pedagogické diagnostiky.
– Formy a metody podpory žáka při výuce a přípravě na vyučování.
– Základní znalosti řešení výchovných problémů.
– Možnosti pomoci při upevňování hygienických a pracovních návyků, prosociálního chování žáků.
– Základní principy integrace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
Systém péče o žáka (9 vyučovacích hodin)
– Systém péče o žáka (působení a možnosti školy, školských poradenských zařízení, léčebné péče, sociálních služeb, krizové intervence, nestátních neziskových organizací).
– Základní právní předpisy (zákony, vyhlášky, metodické pokyny atd., které ovlivňují činnost asistenta pedagoga).
– Spolupráce škol a školských poradenských zařízení s pracovníky pomáhajících profesí a s Policií ČR.
Pedagogicko-psychologická a kulturní specifika v práci asistenta pedagoga (20 vyučovacích hodin)
– Problematika zohledňování kulturních odlišností v práci se žáky z odlišného kulturního prostředí a její odraz ve vzdělávání.
– Specifika práce se žáky ze sociokulturně znevýhodněného prostředí.
– Specifika práce se žáky se zdravotním postižením.
– Možnosti mediace mezi školou, rodinou a žáky.
– Komunikační dovednosti asistenta pedagoga (strategie vedení rozhovoru, komunikační techniky, struktura rozhovoru atd.).
Co se naučíme
Absolvent Studia pro asistenty pedagoga získá následující nezbytné kompetence:
1. znalosti a dovednosti v pedagogicko-didaktické oblasti, které mu umožní kvalifikovaný výkon profese asistenta pedagoga.
2. pedagogicko-didaktické a psychosociální znalosti a dovednosti související s efektivním vyučováním v prostředí školní inkluze
3. základní orientaci v legislativě obecně školské i speciálně pedagogické a přehled o možnostech spolupráce s dalšími pracovišti spadajícími do jiných resortů (MPSV, MV).
4. znalosti a dovednost efektivní práce s žáky z odlišného kulturního prostředí, ze sociokulturně znevýhodněného prostředí a s žáky s postižením. Zároveň si zlepší komunikační dovednosti, které bude ve své profesi využívat jako možný mediátor mezi žákem, rodinou a školou.